• Boka flyg
  • Mina resor
  • Checka in
  • Lågpriskalender
  • Destinationer
  • EuroBonus
  • Award Finder
  • Hjälp och info
SAS logotype
2025-04-09 12:46:38
  • Hjälp & information

    • Ställ en fråga
    • Kontrollera flygstatus
    • Hitta reseinfo
  • Om oss

    • SAS Group
    • Jobba på SAS
    • Punktlighet
    • Hållbarhet
  • Snabblänkar

    • SkyTeam
    • SAS Sport
  • Inspiration

    • Våra resmål
    • Utvalda flygresor
    • Reseinspiration
    • Stopover

Ladda ner appen

Ladda ner SAS app från App StoreLadda ner SAS app från Google Play
SAS logo
  • Användarvillkor
  • Resevillkor
  • Cookies
  • Hantera din data
  • Tillgänglighetsredogörelse

© 2025 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, org.nr 902001-7720, 195 87 Stockholm

SkyTeam alliance member

Betalningsalternativ
  • Reseinfo
  • Hantera bokning
  • Uppgradera

Välkommen till vårt reseinfocenter

Hitta information om din resa med SAS genom att utforska ämnen baserat på var du befinner dig under resan.

Välj huvudkategori

  • Före resan
  • På resdagen
  • Efter din resa
  • All information

All information

  • Flyginformation
  • Bagage
  • Resa med husdjur
  • Resa med barn
  • Hantera din bokning
  • Assistans under resan
  • På flygplatsen
  • Våra biljettyper
  • Ombord
  • Incheckning & ombordstigning

Hantera din bokning

Hantera din bokning enkelt online, boka om eller avboka din resa, lägg till bagage och andra tilläggstjänster för resan som exempelvis måltider och tillgång till lounge samt ta hand om annat som är relaterat till din resa.

  • Avbokning och återbetalning
  • Ändra bokning
  • Uppgradera

Uppgradera

Vad du kommer att njuta av

Gör din resa ännu bättre med fast track och våra eleganta lounger, kostnadsfri mat och dryck ombord och mycket mer.

Förmåner i SAS Plus

  • Passera snabbt genom säkerhetskontrollen med fast track (om tillgängligt).

  • Koppla av i SAS Lounge (om tillgängligt).

  • Sträck ut dig på bredare och bekvämare säten med extra benutrymme på flygningar till och från Asien och Nordamerika.

  • Njut av kostnadsfri mat och dryck ombord.

Förmåner i SAS Business

  • Passera snabbt genom säkerhetskontrollen med fast track (om tillgängligt).

  • Koppla av i SAS Lounge (om tillgängligt).

  • Njut av en utsökt trerätters måltid och ett stort urval av drycker, frukt och snacks.

  • Koppla av i en stol med massagefunktion som förvandlas till en helt plan säng.

  • Fräscha upp dig med ett kostnadsfritt comfort kit.

  • Surfa hela vägen med avgiftsfritt WiFi (om tillgängligt).

Så fungerar det

  • Välj att uppgradera till SAS Plus eller SAS Business. Ange sedan ditt bud och dina betalningsuppgifter. Om ditt bud inte accepteras behåller du din ursprungliga sittplats och betalar ingenting.

  • Du kan öka dina chanser att säkra en uppgradering på flygningar till Nordamerika och Asien genom att delta i live-budgivning på vissa flygningar, med början 25 timmar före avgång. Lägg ditt bud, spåra din rankning, se det högsta budet och öka ditt bud när som helst – fram till sex timmar innan din flygning avgår.

  • Om du vinner en uppgradering debiterar vi ditt kreditkort/drar av poäng från ditt EuroBonus-konto, varvid du får ett uppgraderat boardingkort vid incheckningen.

  • Vi skickar ut ett e-postmeddelande för att informera dig om huruvida ditt bud på en uppgradering har accepterats eller ej, mellan 25 och 6 timmar före avgång. Ibland kan det vara möjligt att buda igen. Men oroa dig inte, vi informerar dig om du är berättigad att lägga ett nytt bud.

Bra att veta

  • Uppgradera din bokning genom att lägga ett bud när du bokar eller under Mina resor fram till sex timmar före avgång på flyg till/från Nordamerika och Asien och fram till 25 timmar före avgång på flyg inom Europa.

  • Du kan lägga flera bud på flygningar till Nordamerika och Asien. Detta innebär att om du inte får din uppgradering till SAS Business har du fortfarande chansen att bli uppgraderad till SAS Plus.

  • Om du är EuroBonus Diamant-, Guld- eller Silver-medlem har du ännu större chans att få din uppgradering.

Hur man betalar för uppgraderingar

Du kan betala för en uppgradering med EuroBonus-poäng eller ett kreditkort.

  • Om du vinner ett bud som betalas med ett kreditkort tjänar du ytterligare Bonuspoäng utöver de poäng du tjänar baserat på din ursprungliga bokningsklass. Antalet intjänade poäng är baserat på destination och uppgraderad reseklass.

  • Om du använde EuroBonus-poäng för att betala för ditt bud tjänar du inga poäng på din uppgradering.

  • Oavsett hur du betalar tjänar du fortfarande poäng på din ursprungliga biljett/bokningsklass.

Uppgradering på flygplatsen

Om ditt bud inte vinner en uppgradering eller om du bestämmer dig för att du vill ha en uppgradering i sista minuten kan du alltid försöka köpa en uppgradering på flygplatsen. Kontakta vår personal vid incheckningsdisken eller gaten för att ta reda på om några uppgraderingar är tillgängliga på din flygning.

  • Uppgraderingar på flygplatsen är endast tillgängliga om det finns plats i den reseklass du vill uppgradera till.

  • Giltigt på flygningar till/från Asien och Nordamerika.

  • Du kan betala för en uppgradering på flygplatsen med ett kreditkort eller EuroBonus-poäng. Du kan inte tjäna EuroBonus-poäng på uppgraderingar på flygplatsen.

  • Du kan inte köpa en uppgradering på flygplatsen om du har förbeställt en måltid eller beställt en specialmåltid.

Uppgraderingsbegränsningar

  • Resenärer som ingår i en gruppbokning eller på en charterresa med SAS har inte rätt att lägga ett bud på eller köpa en uppgradering.

  • Resenärer med husdjur i kabinen kan inte lägga ett bud på eller köpa en uppgradering till SAS Business.

  • Bagagetilldelningen på din ursprungliga biljett gäller även om du blir uppgraderad.

  • Du tjänar inte EuroBonus-poäng om du betalar för en uppgradering med poäng.

  • Eventuella tilläggstjänster som du lade till i din resa återbetalas inte om du får en uppgradering

  • Om du förbeställer en måltid och får en uppgradering serveras måltiden som ingår i den uppgraderade reseklassen och du får ingen återbetalning för den måltid du förbeställde.

  • Om du har beställt en specialmåltid eller köpt en förbeställd måltid måste du lägga ditt bud minst 25 timmar före avgång. I annat fall kan vi inte uppgradera dig.

  • Om du redan har checkat in när din uppgradering bekräftas avbryts uppgraderingen om du avbryter incheckningen. Då blir uppgraderingen icke-återbetalbar

  • Resenärer som reser på ett SAS Travel Pass kan inte lägga ett bud på eller köpa en uppgradering.

  • Uppgraderingar är tillgängliga med förbehåll för tillgång i den uppgraderade klassen. SAS garanterar inte att du får sitta tillsammans med andra resenärer på din bokning efter uppgradering. SAS garanterar inte att du får den beställda specialmåltiden efter uppgradering.

Visa fullständiga villkor

Ge oss feedback!

Kontakta SAS kundservice

Om du vill kontrollera, ändra eller avboka en bokning eller lägga till tilläggstjänster är det snabbaste alternativet att logga in på Mina resor

Chatta med oss

Medellång väntetid. Vår chattbot Ture kan hjälpa dig dygnet runt med de vanligaste frågorna. Och om Ture inte kan hjälpa dig, kan du chatta med en representant.

Ring oss

Längsta väntetid. Kontakta oss genom att ringa SAS Customer Service eller vår särskilda hjälplinje för EuroBonus Guld/Diamant.